Valea Putnei

În ultima vreme îmi stă gândul la traversarea munţilor Almăjului dinspre Valea Almăjului câtre Dunăre. E cam greu să găseşti şi o variantă care să permită un circuit şi care să te ducă la revenire în Valea Almăjului pe o altă variantă decât cea de la dus.

Una din opţiuni ar fi traversarea de la Eftimie Murgu până la Eşelniţa. O alta ar fi pe la Ravensca/Liubcova. Există şi o variantă care te poate duce la Dunăre prin Eibenthal(cel mai sudic sat de pemi din Munţii Banatului).

Cam toate abordările presupun să urci până în zona înaltă care se apropie de 1000 de metri pentru ca mai apoi să cobori la Dunăre. Dus întors tot acest traseu are peste 100 de kilometri. Informaţii despre aceste traversări sunt destul de puţine aşa că zona merită explorată.

Cu aceste gânduri în minte mi-am propus să studiez una din variantele cu plecare şi revenire în Valea Almăjului. E vorba de urcare pe Valea Putnei până la Preghida şi revenire pe Valea Rudăriei. În ultima săptămâna a plouat destul de mult aşa că nu mă aşteptam să pot face acest traseu în totalitate din cauza noroiului. Aşa că nu mă grăbesc să plec din Domaşnea prea devreme. Pe la ora 12 ajung la Prilipeţi unde mă întâlnesc cu Emil şi de unde am şi plecat mai departe spre Prigor şi Putna.

Ne încâlzim binişor până la Putna pe asfalt şi rămân oarecum surprins să vâd că râul e aşa de mare. Trecem de sat şi gaterul de la ieşirea din sat şi intrăm pe drumul forestier. Spre surprinderea mea nu am dat de noroiale la care mă aşteptam. Drumul are destul de multă piatră aşa că e în stare relativ bună. Oricum era peste aşteptările mele. Avansând destul de mult şi văzând starea drumului îmi dau seama că ar fi trebuit să plecăm mai de dimineaţă. Am fi avut şanse să coborâm pe Valea Rudăriei. Înaintăm cât putem de mult şi undeva pe la 16:30 decidem să ne întoarcem. În lunile următoare cu siguranţă că voi face acest circuit. Întrebarea e doar dacă va fi înainte de 15 august sau nu.

Pe toată urcarea ne-am oprit de câteva ori pentru a admira râul Putna care în acestă primăvară era uriaş. Nu era chiar cât Nera dar surprinzător de aproape ca volum al apei. Zonele largi şi blânde ale râului oscilau cu zone în care erau mici chei şi unde apa era agitată şi învolburată. Neaşteptat de spectaculoasă toată această vale.

Coborârea e un deliciu total. Nu prea ne mai ferim de gropi cu apă şi noroi aşa că ajungem destul de muraţi înapoi la asfalt iar mai apoi în Prigor şi de aici prin Borloveni şi Pătaş înapoi în Prilipeţi. Pe această ultimă bucată ne bucurăm şi de apusul roşiatic şi profilul Culmii Pleşiva din Munţii Aninei.