Ochii din Retezat

În sfârșit în Retezat din nou. De data am urcat pe la Gura Apelor spre Zănoaga. Urcușul începe imediat în apropierea barajului de la Gura Apelor. Anveoios dar care te scoate imediat din amorțeală. Panta la 45 de grade câteodată e destul de solicitantă dar foate frumoasă prin pădurea de brad. Fiind un traseu pe care nu am mai mers devine fascinant prin noutatea pe care ne-o oferă. Într-un final ieșim în golul alpin și după vreo oră de mers ne vedem în apropierea vârfului Gura Zlata. De aici până la Zănoaga să tot fie vreo 2 ore de mers. Traseu foate lin, atipic celorlalte trasee din Retezat semănând foarte mult cu traseele din Țarcu-Godeanu.

Prima noapte o dormim lângă Zănoaga. Foarte frumos locul dar în acelasi timp foarte frig peste noapte. Noroc cu răchia.

Odată plecați spre inima masivului începem să simțim cu adevărat Retezatul cu lacurile sale superbe și vârfurile sale stâncoase. Aruncăm o privire înapoi spre Zănoaga. Ne face cu ochiul. În spate se zărește Gugu. Imposibil de nerecunoscut. Magnifică priveliște.

Traseul continuă spre șaua Judele. Zărim vârful Retezat spre stânga într-o altă perspectivă decât cea din urmă cu câțiva ani la urcarea spre Lolaia când pur și simplu ne-a tăiat respirația apărând brusc dintre nori. Norul de deasupra lui parca ar vrea să spună ceva.

Dupa încă vreo 2 ore ajungem prin șaua Judele la lacul Bucura. Coborârea prin șaua Judele oferă probabil una din cele mai superbe priveliști din munții noștrii. Abisurile Pietrii Craiului sau amețitoarea coborâre în Custura Sărății sau, tot in Retezat, Porțile Închise, ar putea să o egaleze.

Din păcate coborâm spre Pietrele după o noapte. Proastă alegere pentru că la Pietrele pur și simplu nu ai unde să campezi. Și coborârea de la Bucura spre Pietrele seamană foarte mult cu un bulevard. Știam asta de ceva vreme dar vroiam sa vedem și Galesul așa că am coborat. Nu aveam unde să punem cortul așa că inchiriem o căbănuță pentru 2 nopți. În ziua imediat următoare urcăm spre Galesul trecând pe la Tăul dintre Brazi. Într-un luminiș am zărit o grămadă de păsari ce nu le zărești la șes. Mi-am dat seama de asta din cauza coloritului și a cântecului. Am stat preț de câteva minute să le ascult. Cea ma superbă simfonie ce o poși asculta.

Surpriza turei avea să vină la preț de câteva zeci de minute foarte aproape de lacul Galeșul. Imediat în parte stângă pe stâncile din apropiere le-am auzit fluieratul iar mai apoi observat. M-am înarmat cu aparatul foto și cu foarte mult calm preț de vreo oră le-am privit fascinat. Pe jumătate îmi îndepliniesem dorința pentru că vroiam să vad o marmota și o capră neagră. S-a întâmplat să văd mai multe marmote dar nici o capră neagră. Poate că data viitoare o să avem mai mult noroc.

În parte opusă Zănogii, Galeșul, păzește ca un veritabil stăjer Retezatul. Retezatul e ca o fiinta cu mai multi ochi. Galeșul e unul din cei mai frumoși ochi.

Porțile Închise într-adevăr par a te îndemna să le ocolești. E o zona din Retezat pe care mă bucur că am văzut-o. Retezaul e unic prin frumusețea sa. Te îndeamnă la meditație, la liniște, la regăsire de sine. E un loc minunat recunoscut de mulți prin frumusețea sa. Sper ca generațiile viitoare să aibă șansa pe care noi am avut-o.